×

Primosten

Primosten Horvátország egy nagyon különös települése. A falucska eredetileg a kis szigetre épült, melyet a későbbiekben összekötöttek a szárazfölddel. Primosten egy csodaszép megjelenésű, mégis emberközeli, barátságos, nyugodt úticél. Itt tényleg kipihenheted magad!

Primosten megközelítése

Javasolt útvonal: Primosten autóval könnyen elérhető. Magyarország felől az M7-es autópályán a letenyei határátkelő után, ráhajtunk a horvát A4-es autópályára. Zágrábnál véget ér az A4-es autópálya. Zágrábtól az A1-es autópályán haladunk tovább, míg el nem érjük Sibeniket (csak egyenesen kell haladni). Ugyanúgy haladunk mintha Sibenikbe mennénk, csak a város előtt nem hajtunk be Sibenikre, hanem egyenesen továbbhajtunk Rogoznica / Sibenik irányába. Folyamatosan egyenesen haladunk a 8-as úton, leérkezünk a tengerpartra és addig vezetünk, míg el nem érjük Primostent.

Utazás: Primosten autóval könnyen és gyorsan megközelíthető

Web, GPS adatok

Programok, címek, vásárlás Primostenben

• Primosten városi parkoló (GPS)
  • Vásárlás: kis Konzum élelmiszerbolt (GPS)
  • Vásrálás: Tommy diszkolt áruház (GPS)
  • Tankolás: INA benzinkút Primostenen (GPS)
  • Innen tudunk szép képeket készíteni (GPS)
  • Mária szobor (GPS)
  • Sibenik városi parkoló (GPS)
  • Trogir városi parkoló (GPS)
  • Kerépkár és túraútvonalak a környéken (link)
  • Utazás: autópálya díja: 25,9 euró
  • Szállások, ingyenes parkolással (link)

Ismerjük meg a félszigetre épült falu történetét

Primosten, ahogy a neve is mutatja → pri mostu vagyis híd előtti eredetileg egy kis sziget volt. A települést ie. VII. században illír telepesek alapították, majd görögök lakták a vidéket. A görögök távozása után kihalt a vidék. A következő lakók a XI. században érkeztek. 18, a törökök elől menekülő bosnyák család érkezett Sibenikbe és védelmet kért a vezetőségtől. A sibeniki nemesek ide, az akkori Primosten területére küldték a családokat. A XV. században ide is elért a törökök keze. A lakosok tovább menekültek a szomszédos szigetekre.

Horvátországban Primosten bejáratánál a török elől menekülő bosnyák családok emlékére állítottak szobrot
A menekülők bosnyák családok elmékére állítottak szobrot

A török időkben magas kőfalakat emeltek az akkor még sziget település köré. A szárazfölddel való kapcsolatot egy fahíd biztosította. A XVII. században véget ért a török uralom és visszatértek a lakosok a szigetre.

Így nézett ki Primosten a 20. század elején

A XVIII. században lebontották a fahidat, feltöltötték a tengeri csatornát és a szigetből félszigetet csináltak.

Primostent mára Horvátország legdrágább úticéljai között tartják számon
Ma Primosten Horvátország egyik legszebb és legdrágább úticélja

A turizmus és az élet csak nagyon nehezen és lassan indult el a város életében. A XX. század második felében lett csak a településnek ivóvíze, áramszolgáltatása és úthálózata. Primosten mára ezt a lemaradást behozta és Horvátország egyik legdrágább úticélja lett. Mivel csak későn indult be a turizmus, nem volt beépítve a teljes tengerpart, így számos, magas szolgáltatásokat nyújtó hotel épült Primostenbe. Apartmanok közül is inkább a teljes panorámás, 4 csillagos színvonalú lakások a jellemzők.

Apartman korrekt áron!

Most egy olyan apartmant szeretnék Neked bemutatni, amit a foglalási listánkban találtam. Az MZ apartman a főút felett, a domboldalban helyezkedik el. Ez egy teljesen új építésű családi ház, melyben egy hálószobás, modern apartmanokat bérelhetünk.

Korrekt áron foglalhatunk szállást Horvátországban Primostenben az MZ apartmanban
Pénztárcabarát apartmant bérelhetünk, tengeri kilátással

A szálláshely különlegessége, hogy rendkívül korrekt árakkal rendelkezik, mind e mellett a tengeri kilátás is biztosított. Sok magyar család nyaral itt minden évben.

Foglalj szállást az MZ apartmanban

A legközelebbi strand és Primosten óvárosa is egyaránt 10 perces sétával érhető el. Az MZ apartman akkor jó választás, ha igényes helyen nyaralnál és nem akarsz ezért vagyonokat fizetni (vannak ennél közelebbi és jóval drágább apartmanok is). A 10 perces sétáért cserébe, majdnem minden este ingyen vacsorázhattok. Árak: 2024-ben 23e Ft 3 főre, 24e Ft 4 főre elő/utószezonban; 48e Ft 3 főre, 52e Ft 4 főre főszezonban. További infó, foglalás itt!

Primosten látnivalói

Mivel Primosten újabb építésű településnek számít – nem volt fontos a velencei-török háborúk alatt – így nincsenek itt szép kialakítású, reneszánsz-barokk szentélyek, paloták. Primosten különlegessége, az emberközeli, nyugodt mediterrán hangulat. Annyira távol esik Primosten mindentől, hogy gyakorlatilag csak azok tartózkodnak itt, akik itt nyaralnak, vagy ide jönnek pár órára kirándulni.

Primosten látnivalója a Szent György templom
A templom a félsziget legmagasabb pontján fekszik

Ami Primostenen látványosság, az a sziget legmagasabb – ami alig 30 méter "magas" – pontjára épült Sveti Jure, vagyis Szent György templom. Ez egy újabb építésű, nagyon jó állapotban lévő, teljesen dalmát, vagyis nyers kőfalakkal burkolt szentély. Nagyon szépek a belső freskói is. A templom mellett található a helyi, régi temető.

Horvátországban Primostennél a Gaj domb tetején található a gigantikus méretű Mária szobor
A Gaj domb tetején található a Mária szobor (slike: Primosten TZ)

Ami érdekesség még Primostenen, az a következő félszigeten álló Mária szobor. 2017-ben állították ezt a szobrot. Varga Áron építész és Milun Garčević szobrász közös alkotása. 17 méter magas a Mária szobor és 7 vízszintes sávra van osztva. A különböző sávokban színes mozaikokból kirakott élet és szentírás jelenetek láthatók. A szobor felállítása pillanatában a primosteni Mária volt a legnagyobb ilyen jellegű műemlék a világon. Ha Primostenben nyaralunk, akár gyalogosan is felkereshetjük a Mária szobrot. Primostenből délre a Mara strand irányában kell haladni. A strand végén balra felfele lesz egy murvás út. Ezen kell tovább mennünk, míg el nem érjük a Gaj domb tetejére felvivő beton utat. Ezen egyenesen haladunk, míg el nem érjük a kilátót. Ha kocsival érkezünk, a betonút mellett lesz egy kisebb parkoló. Itt álljunk meg és innen sétáljunk fel.

A nyílt tengeren helyezkedik el Primosten Horvátország déli részén
Primosten a nyílt tengeren helyezkedik el

A Mária szobortól és Primosten magasabb részeiről is jól látszódik, hogy a többi horvátországi várossal ellentétben, itt Primosten előtt több a nyílt tenger, mint a szigetek látványa. Igen, ez egy nagyon különös hely a horvát tengerparton, ugyanis Primosten előtt csak a Maslinovik szigetecske található, illtve néhány kis púp, mindezt leszámítva jó hosszan látjuk a tenger végét. Primostennél a tenger vége összeér a horizonttal.

Amit csak javasolni tudok...

Amit csak javasolni tudok, az a Primosten mellett a Raduca félszigeten fekvő, 3 csillagos Hotel Zora. Ez egy tengerparti, wellness szolgáltatásokkal is rendelkező, 9 épületből álló, hatalmas hotel komplexum.

Több mint 300 szoba közül válogathatunk a Hotel Zorában Primostenen Horvátországban
2 fős / családi / lakosztályból választhatunk, illetve komfort / prémium minőségből

Több különálló épületben, összesen 324 szobával várja vendégeit. A szobák egy része sima két ágyas, de 30 családi szoba és 7 apartman is rendelkezésre áll. Ami a szobák minőségét illeti, 3 csillagos komfort és 4 csillagos, prémium szobákból választhatunk. A szobák egyik fele parkra néz, a másik része teljes tengeri kilátással rendelkezik. Az előttünk levő strandra és Primosten óvárosára látunk rá.

A Hotel Zora elcsúsztatható tetejű, fűtött, tengerparti medencével rendelkezik

A Hotel Zora különlegessége, hogy rögön a tengerparton, egy elcsúsztatható tetejű, fűtött medencéje van.

Nyáron természetesen ki van nyitva a medence, a rosszabb időben, pedig tengeri kilátás mellett, kellemeset csobbanhatunk. A Zorában mindig garantált a tengeri érzés.

Külön gyerekes megoldásai vannak Primostenben a Hotel Zorának
A Zora igazi gyerekbarát hotel

Én nagyon szeretem az ilyen nagy hoteleket, hiszen számos programlehetőség közül válogathatunk. Ahogy az előbb utaltam rá, a Zorának fűtött medencéje továbbá szaunája, masszázs részlege, edzőterme, 3 teniszpályája, strandröplabda, kosár és focipálya, jet ski bérlés, banánozás, parasailing, búvárkodás, bel- és kültéri gyerekes játszóház, játszótér illetve külön kis- és bébi gyerekes medencék vannak még.

Foglaljunk szállást a Hotel Zorában Primostenen Horvátországban

A Zora pontosan Primosten óvárosával szemben helyezkedik el. A hotel strandja is az óvárosra néz. Ha megnéznénk élőben is Primostent, 5 perc alatt át tudunk sétálni. Ami még nagyon jó a Zorában, hogy itt félpanziós ellátásra is be tudunk fizetni. Ha egyszer kifizettünk a félpanzió árát, onnantól csak a fakultatív kirándulások, ami plusz költség. Összességében azt lehet mondani, wellness szolgáltatásai és korrekt árai miatt, a Hotel Zora télen-nyáron szuper választás. Árak: 2023-ban 15e Ft a komfort, 19e Ft a prémium elő/utószezonban; 21e Ft a komfort, 28e Ft a prémium szoba főszezonban félpanziós ellátással. További infó, foglalás itt!

Strandok

Horvátország ezen részén sziklás, kavicsos strandokat találunk. Itt Primostennél rögtön a város északi tövében fekszik a Raduca strand. Ez egy nagyon jól felszerelt kavicsos strand, ahol hatalmas hullámok között fürödhetünk. A parton megtalálható minden, ami egy kényelmes strandoláshoz szükséges: napágyat, napernyőt bérelhetünk, van SUP, kajak bérlési lehetőség, gyerekes trambulin ugráló, aquapark a tengerben és sok-sok büfé, étterem a háttérben. Itt igazán kényelmesen strandolhatunk.

Primosten strandjai kavicsosak és jó nagy hullámok vannak itt
Hatalmas hullámok várnak a Raduča strandon

Primosten környékén is kavicsos tengerpartok vannak. A falu átellenes oldalán található Plaža Lukát, illetve a Hotel Zoránál található Gradska plažát érdemes még kipróbálni. A környéken, a szomszédos Rogoznica illetve Ražanj lankás öbleit próbáljuk még ki. Itt sok helyen, nagyon lankás, csendes tengerpartokat találunk, ahol jókat búvárkodhatunk. Nagyon fontos: ha Primostenen nyaralnánk úszócipőt hozzunk magunkkal!

Nemcsak nyáron!

Az itt található welness szolgáltatások miatt, Primosten egész évben ideális választás. Szervezzünk ide egy őszi kirándulást, vagy jöjjön vissza szilveszterezni.

Primostenben még adventi díszítés és mediterrán karácsonyi vásár is van
Pici, emberléptékű karácsonyi vásárt szerveznek Primostenbe (slike: Primosten TZ)

Primostenen nincs akkora kipakolás és adventi hangulat, mint mondjuk Splitben. Itt egy kicsi, emberléptékű karácsonyi vásár van. Jó nagyot sétálhatunk a 10-15 fokos, kellemes langyos időben, majd a Zora fűtött medencéjében relaxálhatunk, végül svédasztalos vacsorával és forralt borral fejezzük be a napot. Pár nap téli, mediterrán pihenés és újult erővel folytathatjuk az életünket.

Apartman primosteni kilátással

Képzeld el, rögtön a Raduča strand mögött, teljes primosteni panorámás apartmant bérelhetünk. A Zorka apartman rögtön a szárazföld elején található. Ez egy teljesen új építésű / új berendezésű apartmanház, ahol sima illetve deluxe színvonalú apartmanokat bérelhetünk, továbbá egy penthouse lakás is rendelkezésre áll.

Teljes panorámás apartmant bérelhetünk Primostenen Horvátországban
Tengeri / primosteni panorámás apartmant bérelhetünk

Rögtön az apartman előtt található egy kis Konzum, illetve itt fut el a Varos ulica melyen Primosten óvárosába sétálhatunk be. Gyakorlatilag 3 perc alatt Primosten óvárosában lehetünk.

Új építésű a Zorka apartmanház, így a lakások felszereltsége is új
Teljesen felszerelt, új bútorzattal rendelkezik mindegyik lakás

Az apartman az északi, vagyis a Raduča strandra néz rá, de nagyjából hasonló távolságra esik a déli, vagyis a Plaža Luka, ahonnan a mini tengeralattjárók indulnak.

Foglaljunk szállást Horvátországban Primostenen a Zorka apartmanban

Az apartmanok felszereltsége, elhelyezkedése miatt, nyaralásaink mellett, őszi- tavaszi kirándulásokhoz is tökéletes. Mellettünk van egy Konzum, megvesszük a szükséges élelmiszereket és teljes tengeri / primosteni panoráma mellett készíthetjük el az ebédünket / vacsoránkat. Színvonalas szolgáltatásai miatt, több Olvasónk nyaralt már itt! Árak: 2024-ben 42e Ft a 2 fős sima, 57e Ft a 4 fős superior apartman elő/utószezonban; 48e Ft a 2 fős sima, 73e Ft a 4 fős superior apartman főszezonban. További infó, foglalás itt!

A környék felfedezése

Mivel Primosten egy eléggé gyéren lakott helyen található, így viszonylag korlátozott a könnyen felfedezhető látványosságok sora. Autóval Sibenikig érdemes vissza vezetni. Itt a tengerparton tudunk leparkolni.

Ha Primostenen nyaralunk, Sibenikbe mindenképpen vezessünk vissza
Sibenik a legközelebbi igazi, mediterrán nagyváros

A legtöbb horvátországi várossal ellentétben, Sibenik nem a tengerpartra, hanem kicsit beljebb, a Krka folyó partjára épült. Sibenik illetve a körülötte található erődök egy igazi védelmi vonal volt a középkorban. Sibenik annyira erős volt, hogy sosem tudták elfoglalni a törökök. Ma a városban a Világörökség részét képző Szent Jakab katedrálist, az óváros szűk sikátorait illetve a Szent Mihály erődöt érdemes felkeresni. Ha Primostenben nyaralunk, Sibenik lesz a legközelebbi igazi, mediterrán nagyváros.

Sokat ismételt kérdések

Milyen messze van Primosten?

Primosten Budapesttől 700 kilométerre fekszik, vagyis nagyjából 7 óra alatt le lehet érni. A letenyei határtól 480 km van még hátra, ami nagyjából 5 óra. Részletes útvonal itt »

Hol foglaljak szállást?

• 3*-os hotel 18e Ft-tól félpanzióval (link)
  • Tengerre néző apartman 27e Ft 2 főre (link)
  • Olcsó apartman 23e Ft 4 főre (link)

Mennyi az autópályadíj Primostenig?

25,9 euró

Kövess közösségi oldalainkon is!