Így még sose láttad Horvátországot! 10+1 régi fotó
A legtöbb magyar első számú külföldi úticélja Horvátország. Most olyan fotókat gyűjtöttünk össze, melyeket még sose láttál! Így nézett ki Horvátország egykoron!
1. Senj
A mai napig jól felismerhető a senji Nehaj vár, s Senj várának egykori külalakja. Amit a képen látunk az mind magyar volt egészen 1920-ig a Trinanoni békeszerződésig. Tudjuk ma már kicsit nehéz elképzelni, de a dombtetőn látható várat Mátyás király építette.
2. Trogir és a Ciovo híd
Szintén egy érdekes kép. Ez Trogir sétánya és az éppen épülő Ciovo híd. Pontos dátumot nem tudunk, de a 19. század közepén járhatunk. A kép érdekessége egyébként, hogy a trogiri sétány ebben az időben szélesebb volt mint most.
3. Rab városa
Egy szakavatott Horvátország szem is elcsodálkozik, hogy nézett ki Rab a középkorban. Nyoma sincs a kikötőnek, az apartman ház hegyeknek, szállodáknak. Csak a természet és a hosszan előre törő óváros.
4. Abbázia és a Slatina városrész
A kép neve is jól mutatja, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia idején járunk Abbáziában a Slatina városrésznél. Mára ez a tér teljesen átépült. Egykoron ezekből a fa építményekből másztak le a tengerbe fürödni a nemesek. Ma az a nagy íves, városi strand található itt. Érdekességként megjegyeznénk, hogy a Monarchia idején villamos járt Opatija és Rijeka között :)
5. Benzínkút egykoron
A szükség mindig is nagy új volt. Íme egy igazi jugoszláv benzinkút! Ahogy a kép is mutatja néhány évtizeddel ezelőtt, 30 liter volt egy teljes tank.
6. A vitézek szigete
Most már Dél-Dalmáciában járunk a Vitézek szigetén. Az ős-Horvátország rajongók azonnal mondják is a város nevét: Korcula! Ő pedig így nézett ki a középkorban.
7. Spalato
Egy kis segítséget fogunk adni, mert nekünk sem menne a megfejtés. Az eredeti képen az áll: Spalato, vagyis Split az Osztrák-Magyar Monarchia idején. Ha jobban megnézzük, jól felfedezhető Split mai sétánya, s a háttérben magasló Sv. Duje székesegyház tornya is.
8. Makarska sétánya
Kisebb fejtörést okoz a következő kép is. A város és a sétány elrendezése ma is pontosan így néz ki, de a sátrak helyett, ma hatalmas pálmasor kíséri a sétányt. A part előtt hatalmas luxus jachtok várakoznak komótosan. Ő Makarska!
9. Megérkezett a nemesség
A következő kép is komoly gondolkozást okoz, még a szakértőknek is. Az 1800-as évek végén járunk Mali Losinjnál. Éppen megérkeznek a Monarchia nemesei Losinjra. A 19. század végén az osztrák és magyar nemesek elsőként az Opatija Riviéra településeit lepték el, majd a szigetek közül először Mali Losinjnál jelentek meg. Tulajdonképpen ezek a kirándulóhajók indították be a turizmust a Losinj szigeten.
10. Raguza városállama
Valahol a 16-17. században járunk Dubrovniknál. Abban az időben Raguza néven egy egész régiót irányított Dubrovnik. Érdemes megfigyelni, hogy az erődön kívül csak néhány parasztház volt akkoriban. Most egy lépésnyi parkolóhelyet alig találunk, ha erre járunk.
+1. Jugó főút
Végezetül, ilyen volt a régi 1-es főút a szoci időkben. Betonozott, lassú és zötyögős. Kicsivel hosszabb volt a menetidő mire így leértünk Dubrovnikig. :)