×

Cres

Cres város Cres sziget legnagyobb települése és egyben gazdasági- közigazgatási- turisztikai központja. Helyileg Cres sziget felső harmadában, a Valun-öböl egy védett kis öblébek mélyén húzódik meg. Egy Cres nyaralás alatt lehetőségünk lesz ezt a nagy hagyományokkal rendelkező várost felfedezni, strandolni egyet a tiszta tengerpartokon és végigjárni a helyi látványosságokat.

Ismerjük meg a várost

Cres címereVédett öble miatt, Cres már az ókortól lakott. A római időkben egy erődöt emeltek a tengerpartra. A város neve is ebből az időből származik. Crepsa néven tartották számon a rómaiak. A XII. században a Velencei Köztársaság része lett. Cres város mai alakját és az óváros épületeinek nagy részét ebből a korszakból örökölte. Rijeka után Cres volt a második város az Adrián, ahol elindult a tudatos turizmus-fejlesztés. A XIX. század közepén több alkalommal érkezett ide több száz fős turistahajó Rijekából. Az első cresi szálloda a Miramar volt.

Nem mindig Cres volt Cres sziget központi települése. Amikor még Cres és Losinj egy sziget volt, akkor még az eredeti sziget központi települése Osor volt. Cres jelentősége akkor nőtt meg, amikor Osorból ideköltöztették a püspöki- és a kormányzói székhelyet.

Hotel korrekt áron!

Cres városban a Kovačine strand elején fekszik, a 3 csillagos Kimen Hotel. A hotelnek néhol kicsit szocreálos megjelenése van még, mindezért cserébe korrekt áron nyaralhatunk a Cres szigeten.

A Kimen egy kiváló árú hotel a Cres szigeten
Kicsit szocreálos, viszont jó árakkal rendelkezik

Egy zöld, parkos területen fekszik a hotel. Magas fenyvesek veszik körbe, ezért sajnos a tengerre néző szobákból sem lesz tökéletes tengeri kilátásunk. A hoteltől olyan 50 méterre fekszik a legközelebbi tengerpart.

Foglaljunk szobát a Kimen Hotelben Horvátország északi felén

A Kimen Hotelben sima 2 ágyas, sima családi, illetve superior 2 ágyas, superior családi és lakosztályokból válogathatunk. Az alap foglalásunk a reggelit tartalmazza, de félpanziós ellátásra is be tudunk fizetni. Ezt a hotelt azon Olvasóinknak javaslom, akik a csendes, nyugis nyaralást részesítik előnyben. Itt nincs annyi látnivaló mint Zadarban vagy Pulán, viszont mindig lesz szabad hely a strandon. Árak: 2024-ben 18e Ft-tól reggelivel, 21e Ft-tól félpanzióval elő/utószezonban; 27e Ft-tól reggelivel, 31e Ft-tól félpanzióval főszezonban ártól tudunk szobát foglalni. További infó, foglalás itt!

Az óváros és látnivalói

Ahogy az előzőekben említettük, Cres látnivalói jellemzően a velencei időkből származnak. Mára az eredeti várfalból már csak egy kapu és egy Őrtorony maradt meg. Az egykori Városkaput könnyen felfedezhetjük a város szélén.

Cres régi városkapuja
Az egykori városkapun még mindig jól látható a Velencei Köztársaság címere

Cres város központjában található a Főtér. Ez a tér hosszú évszázadokon keresztül itt állt és ugyanazt a funkciót töltötte be. Még ma is minden reggel élettel telik meg, kipakolják terményeiket a helybéliek, melyekből kóstolni és vásárolni lehet. Első sorban friss gyümölcsöt, zöldséget, olívát, mézet és egyéb helyi ínyencségeket árulnak. Itt a Főtéren található továbbá az Óratorony, a Loggia és mára egy díszes szökőkútnak is lett hely.

Cres városa Horvátország északi részén
Mediterrán hangulatú Cres főtere

Mivel Cres már kint található a nyílt tengeren, ezért az egész város úgy van felépítve, hogy ellen álljon az esetleges viharoknak. Keskeny, egymásba torkolló szűk utcák és labirintus jellegű óváros jellemzi Crest. Azért kellett ennyire szorosan egymáshoz építeni a házakat, ha vihar lenne, így nehezebben járja át a tomboló szél a házakat és kevesebb kárt tesz.

Cres kikötője ringatózó hajókkal, színes házakkal
A Cres szigeten, Cres városnak van a legszebb óvárosa

A helyi látnivalók közül említést érdemel még a XII. században épült Szent Izidor (Sv. Sidra) templom, mely Cres város védőszentje is egyben. Könnyen felismerjük még a Havas Boldogasszony templomot, melyet a XV. században építettek gótikus stílusban. Ez a templom a Főtérről nyílik.

Tipp: Családi, tengerparti mobilház!

A Kovačine strand mögött egy hatalmas kemping található – ahol akár sátrazhatunk is – de közvetlen tengerparti, vagy tengerhez közeli mobilházakban is nyaralhatunk.

Horvátországban, Cresen 3-4 csillagos, akár közvetlen tengerparti mobilházat bérelhetünk a Kovacine strandon
3-4 csillagos, akár közvetlen tengerparti mobilházat bérelhetünk

3 és 4 csillagos, 1 illetve 2 hálós mobilházakat bérelhetünk. Ami nagyon jó, mind a kempingbe, mind a strandra kutyus is kivihető. Ez egy olyan strand ahonnan nincsenek kitiltva a kutyák, van külön kutyás rész is.

Foglaljunk szállást Horvátországban, Cresen a tengerparti Kovacine strandon mobilházakban

A Kovačine mobilházak nagyon jó választás, ha a családoddal tengerpart közelében, egy nyugis helyen nyaralnál. Könnyen be tudtok sétálni innen Cres óvárosába és a strandon több büfé, étterem, market található. A kemingnek saját csúszdás medencéje, játszótere és ezdőterme is van. Ebben a mobilházban még nem foglaltam szállást csak kutyával itt strandoltunk, de nagyon szeretem az ilyen nyugis helyeket. Bármikor – akár tavasszal / ősszel – is foglalnék itt szállást. Árak: 2024-ben 35e Ft-tól 2 fős, 40e Ft-tól 4 fős mobilházat bérelhetünk elő/utószezonban; 48e Ft-tól 2 fős, 54e Ft-tól 4 fős mobilházat bérelhetünk főszezonban. További infó, foglalás itt!

Kapcsolódjunk ki egy kicsit!

Ha végigsétáltuk az óvárost, pihenjünk meg egy kicsit és irány a tengerpart! Cres strandjai az óvárostól északra fekvő földnyelven helyezkednek el. Itt a Kovacine kempingnél találunk több strandot. Ahogy az ilyen gigantikus méterű kempingektől megszokhattunk, ha Cresen nyaralunk, nem kell tovább keresgélni, irány a kemping strandja, ez ugyanis a legjobb helyi strand. Lassan mélyülő apró kavicsos partszakaszok, éttermek, számos sportolási lehetőség és egy pici – daruval ellátott – hajóskikötő a strand felszereltsége.

Kövess közösségi oldalainkon is!