×

Hum

Hum falucskát mindenképpen érdemes felkeresni, ha az Isztrián nyaralunk, ugyanis ez a világ legkisebb települése (a hivatalos adatok szerint 23 állandó lakosa van). Maga a falucska érintetlen, középkori kőépületekből és ugyanilyen, kettő darab kő utcából áll.

Hum az Isztriai-félsziget kellős közepén, Buzet mellett található. A főútról jól láthatóan ki van táblázva a lehajtási lehetőség. Miután ráhajtottunk a keskeny és kacskaringós egysávos útra, kövessük a táblákat, mert a falucska mélyen az erdő közepén található. Hum Horvátország olyan települése, mely az elmúlt 1000 év során szinte semmit sem változott. Külön érdekesség, hogy itt csak régi épületeket láthatunk, s egy épület nem épült a várfalon kívülre.

Szállások az Isztriai-félszigeten itt!

Hum felfedezése

Hum falucska a XI. századtól létezik. Először 1102-ben írnak a településről. Ekkor olaszosan Chlom néven tartották számon (Hum olasz neve a mai napig Colmo).

Hum a Világ legkisebb települése
Egy igazi középkori városkába érkeztünk

A falu felépítése követi a középkori építési szabályokat: a várfal mögött három párhuzamos házsor, közöttük keskeny és meredek sikátorok találhatók. A falu bejárata egy XVI. századi bástya. Ha belépünk a falucskába rögtön balra látható a XII. századi Szent Jeromos templom. A templom mellett álló Harangtorony, mintegy háromszáz évvel később, 1552-ben épült a szentély mellé.

Hum Horvátországban
Az elmúlt 1000 évben, itt semmi nem változott

Sétáljunk le az első utcán. Igazából utcának nem nagyon mondható ez a három ház, de tartsunk lefelé. Itt találunk egy szuveníres boltot. Térjünk be és nézzük meg Hum nevezetességeit. Hum környékén nagyon sok zöldellő mező található, ahol sok sok fűszernövény őshonos. Ennek megfelelően sok egészséges gyógyteát, illetve nagyon jó minőségű, fűszeres pálinkákat vehetünk. Igazi látnivaló egy ilyen bolt, hiszen mézeket, lekvárokat, borokat és kézzel készített kerámia edényeket is vásárolhatunk. Ha nyaralásunk alkalmával egy ilyen különleges helyre eljutunk, érdemes itt megvenni a családtagjainknak szánt ajándékokat.

Hum hátsó utcája Horvátországban
És ez az utca megy vissza

A következő utca felfelé tart. Ez is végig köves mindenhol. Az utca járókövei és a házak falai is. Itt az Aura kereskedésbe lyukadunk. Képeslapokat, glagolita írással díszített tárgyakat, olajokat és borokat vehetünk. Ha igazán ínyencek vagyunk, keressük fel a Hum Konobát, ahol isztiai különlegességeket kóstolhatunk. Ugyan nem hirdetik, de szárított sonkát, sajtot és szarvasgombát is vehetünk az étteremben.

Humi kirándulásunk érdemes úgy kialakítani, hogy a nap második felében fürödni is tudjunk. Humhoz a legközelebb Opatijai strandjai esnek. Ha a félsziget nyugati felén van a szállásunk, akkor Rovinjál fürödjünk egyet.

Kövess közösségi oldalainkon is!